Köpvillkor
1. Definitioner
Säljare: Luftsson Sverige AB (org.nr. 559476-1743), härefter benämnt som "Luftsson", "vi", "oss" eller "företaget".
Köpare: Den person eller organisation som lägger en order via Luftssons försäljningskanaler, härefter benämnt som "du", "ni" eller "er".
Säljare och köpare benämns gemensamt som "Parterna" och enskilt som "Part".
2. Priser
Alla priser är angivna i svenska kronor (SEK) inklusive 25% moms. Priser exklusive moms visas om så önskas, men moms läggs alltid till vid köp. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan förvarning. Priset vid beställningstillfället gäller.
Fraktavgift tillkommer, om inte annat anges. För leveranser till Tyskland och Danmark kan ytterligare fraktkostnader tillkomma, specificerade i kassan.
Tillämpning av Fri frakt gäller endast standardleverans inom Sverige, och ej vid köp av skrymmande varor.
3. Betalsätt
- Qliro: Luftsson använder Qliro som betalleverantör. Separata villkor för Qliro gäller.
- Faktura från Luftsson: Endast för företagskunder, med betalningsvillkor på 14 dagar. Kreditprövning kan genomföras.
4. Leverans och leveranstider
Vi levererar inom Sverige, Tyskland och Danmark. Leveranstider anges vid produkten och kan variera beroende på lagerstatus och destination. Vid ombudsfrakt väljs paketombud automatiskt som standard via fraktbolagets logik. Vid specifika önskemål om paketombud, så måste överenskommelse ske före beställning. Paketombud går i de flesta fall inte att ändra efter lagd beställning. Vi ansvarar inte för om paket levereras till ett annat ombud än det som kunden önskat, om kunden inte meddelat oss sitt önskemål innan beställningen slutförts.
Alla leveranstider ska ses som indikationer, och är baserade på genomsnittliga leveranstider för tidigare försändelser. Vi kan inte hållas ansvariga i de fall leveranstiden är längre eller kortare än estimatet.Lagerstatusar ska endast ses som indikationer, och kan under inga omständigheter garanteras. I de fall en garanterad lagerstatus krävs, rekommenderas att köparen kontaktar oss först.
Tull och avgifter: Köparen ansvarar för eventuella tull- eller andra avgifter i mottagarlandet.
5. Ångerrätt och returer
Privatpersoner har rätt att ångra sitt köp inom 16 dagar från mottagandet enligt distansavtalslagen. Produkten ska returneras i nyskick och i originalemballage. Köparen står för returfrakten, om inget annat anges. För produkter som säljs efter kunds önskemål, eller som levereras som specialbeställning, gäller inte ångerrätten. För att genomföra ett återköp, så måste returen alltid anmälas till kundtjänst.
Att inte hämta ut en försändelse betraktas inte som öppet köp, och kommer debiteras köparen för de extra kostnader som det medför Luftsson. Returer som är mottagna utan tidigare kontakt eller som inte längre omfattas av ångerrätt eller särskilt villkor, kommer varken att krediteras eller skickas tillbaka till kunden.
Returer från utlandet ska skickas via DHL till anvisad adress.
Paketombud accepteras inte, utan mottagaradressen måste vara den angivna leveransadressen.
6. Reklamationer och transportskador
Reklamationer accepteras enligt konsumentköplagen (upp till 3 år i Sverige, 2-5 år i EU beroende på produkt). Felet ska reklameras inom 2 månader från upptäckt.
Transportskador måste rapporteras omedelbart för att möjliggöra reklamation mot transportföretaget.
7. Ansvar
Produkter som installerats felaktigt omfattas inte av garanti eller reklamationsrätt. Luftsson ansvarar endast för fabrikationsfel och produkters funktion om de installerats enligt medföljande instruktioner.
8. GDPR och dataskydd
Vi behandlar personuppgifter enligt GDPR. Uppgifter behandlas endast i syfte att hantera beställningar och förbättra kundupplevelsen.
9. Tvister och lagval
För kunder i Sverige gäller svensk lag. Kunder i Tyskland och Danmark omfattas av EU:s konsumenträtt. Vid tvister ska medling eftersträvas innan rättslig process inleds. Svensk domstol är behörig vid olösta tvister.
© 2025 Luftsson Sverige AB. Alla rättigheter förbehållna.